Pandemivår i gruppe 3.

Denne våren ble ikke som vi hadde tenkt. Vi som var så klare for å bli en skikkelig Montessori-ungdomsskole med ordentlig aldersblanding - tre trinn sammen! Vi som skulle ut i skogen, ut i byen, inn på museer, opp på fjell, ned i daler, bortover stier, gå nye veier og utforske, eksplorere og ekspandere våre horisonter! Men den rake motsetningen ble virkeligheten, og elevene får ikke engang lov til å bevege seg fritt i klasserommet. Det er vanskelig å ikke tenke på det gamle jiddiske ordtaket: 


“We plan, God laughs”


Selv om deler av planene våre for ungdomsskolen har gått i vasken sammen med alle bakteriene vi vasker vekk så er det likevel mye god læring og skole som foregår i Gruppe 3. Utover det at elevene har blitt helt rå på den digitale læringsplattformen Google Classroom og bedre og bedre tåler å vise fjesene sine i digitale presentasjoner så ser vi også at de er nøye med å ta vare på hverandre, oppmuntre hverandre, vise hverandre omsorg, raushet og støtte. Ikke minst har de ønsket de nye elevene i gruppen varmt, om enn kort, velkommen (med albuen, såklart).


7. trinns litt forsinkede ankomst har vært en berikelse, og det er ikke til å legge skjul på at vi lærerne i gruppe 3 er takknemlige for at vi nå har et trinn i gruppen som får lov til å være på skolen selv når ungdomsskolene blir pålagt hjemmeskole. Og selv om vi savner den fysiske tilstedeværelsen fra 8. og 9. trinn så hjelper det å få se rekken av smilende eller gjespende ansikter i nettleseren et par ganger om dagen. Vi krysser fingrene for at vi kan ønske dem velkommen tilbake etter påskeferien - som planlagt. 


Årets første tema var likestilling, og det har blitt utforsket gjennom samtaler, diskusjoner, skriftlige oppgaver og fra ulike faglige perspektiver. Nok en gang har vi lærerne latt oss imponere over graden av selvstendighet og evnen til refleksjon våre montessorielever har. Lange tekster om historisk viktige kvinner har blitt skrevet, og gamle noveller fra midten av 1800-tallet har blitt aktualisert og analysert. Mange trakk nok et lettelsens sukk da seksualundervisningen var ferdig, men mange hev seg også modig inn i diskusjoner om temaet og luftet tanker om både seksuell legning, samtykkelov, og sosiale mediers påvirkningskraft. 


Vi er nå godt i gang med temaet “Animalia”, og dyrets rolle i menneskenes liv står sentralt. Matproduksjon, hellige dyr, dyreceller og dyr i skjønnlitteratur er noen av områdene vi jobber med, og tapre og resiliente elever står på for å klare å holde fokus foran skjermen, enten hjemme eller i klasserommet. 


Klasserommet har gjennomgått nok en forandring med supplering av møbler fra en miljøvennlig og bærekraftig produsent. De siste ukene ser vi at flere elever har funnet inspirasjon til å uttrykke seg gjennom maleri, og staffeliet vi har er i flittig bruk. For andre er det mer givende å få ut frustrasjonen sin ved å banke løs på boksesekken vi har hengende, og for andre igjen er det gjennom tekstene de skriver de får utløp for følelser og tanker. 


Nå tar vi en dag av gangen, og gleder oss til vi igjen kan utnytte Oslo by og de vakre områdene rundt. Kanskje vil vi da også sette enda mer pris på det, enn før? 


“Fortiden er en forunderlig skatt

av kostbare minner som gjør oss betatt

og dog er poenget med livets spill

å alltid ha noe å glede seg til”


dikt av Heljar Møen


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Besøk i gruppe 3

Avduking av statue

Cricket på skolen