Den første heldigitale uken i gruppe 3.

Mandag morgen kom heldigvis ikke som julaften på kjerringa - planen var klar og lærere og elever satt i giv akt foran pc-skjermene sine -klare til innsats! Eller var det noen tenåringer som benyttet sjansen til å dra seg litt lenger i senga denne morgenen, tro? Det er ingen tvil om at det er en del ting vi lærere vanligvis kan ha kontroll over som nå er overlatt til elever og hjemmekontor-foreldre. Godteri i skoletiden? Snapchat under arbeidet? Høy musikk, joggeturer, dagdrømming og tegneserier har nok gjort sitt inntog i mange elevers skolehverdag. Og det er det jo noe fint med også. Vi er ikke i en normal situasjon, og det eneste vi kan er å gjøre det beste ut av det. Å forvente at alt skal skli av sted som vanlig blir kanskje noe urealistisk. Vi må senke forventningene til oss selv og gi både voksne og ungdom tid til å tilpasse oss denne ekstreme og sære situasjonen. Når det er sagt så manglet det slett ikke på arbeidsinnsats fra elevene den første heldigitale skoleuken! Det ble skrevet, regnet, snakket, arbeidet og tenkt akkurat som det pleier. Endelig fikk de hjemme nyte godt av kokkeleringsferdighetene de unge har opparbeidet seg gjennom årevis av matlaging i gruppe 2 (og gruppe 3). Her er noen lekre eksempler på hva som ble servert:

Almas middag
Hannahs middag
Julies middag












Mange gode middager kom på bordet - og bare vent, neste uke utvider vi omfanget og legger opp til litt rengjøring i hjemmet. Klasserommet står tross alt tomt, og ellers flittige ordenselever må jo få opprettholdt vaskeferdighetene sine! På skolen samler støvet seg i bokhyller og på planter, solen skinner inn på tomme stoler og fra det nye lekre møbelet er det ikke et knirk å høre. Det er vemodig og trist, og lærerne sitter hjemme og savner elevene så mye at det verker! Da er det godt å få møtt tenåringene i en telefonsamtale og i digitale klasserom. Med kommentarer, mailer og tilbakemeldinger holder vi kontakten så tett vi kan.

Det var en uvant opplevelse for mange montessori-elever å skulle følge en forholdsvis rigid ukeplan. Hvor var valgfriheten? Fleksibiliteten? Vi har prøvd å kompensere noe for den uteblitte strukturen ved bortfallet av normal skolehverdag ved å legge opp til en ganske strukturert hjemmeskolehverdag. Noen meldte at de syntes det var lettere å konsentrere seg, andre syntes det var vanskelig. En gjenganger er at elevene kjeder seg og savner hverandre og skolen. Her er noen sitater fra Gruppe 3:

Den første uken har vært litt rar, siden vi ikke har vært på skolen. Ellers har det gått fint med passe mengde arbeid og lett forståelige beskjeder.
-Elene

 Det har vært en grei uke. Liker å sitte hjemme og jobbe, men savner skolen og venner.
-Anniken

Anders med grønt skjerf på St. Patrick's day.
Jeg synes det har vært litt vanskelig å konsentrere seg men det har også vært gøy å få nye utfordringer.
-Noah

Jeg synes det har vært en ganske kjedelig uke. Kan ganske lett si at jeg savner skolen.
-Sebastian

Det har helt ærlig vært ganske kjedelig, men man må bare holde motet oppe.
Christina på hjemmekontoret
-Anders

Det har vært helt ok. Ganske kjedelig, men opplegget var bra.
-Alma

Denne første uka har vært ganske grei, synes det har vært fint å være hjemme.
-Agathe

Jeg synes uken har vært fin, vi har fått gjort arbeidet vårt og vi har fått klare beskjeder, men selvfølgelig savner jeg alle sammen : \
-Christina


Vi er imponerte over fleksibiliteten elevene har utvist og hvor fort de videreutvikler sin digitale kompetanse. I går kom beskjeden om at skolene fortsetter å være stengt til over påske, og vi må nå forberede oss på flere heldigitale skoledager i tiden som kommer. Dette er en vanskelig situasjon, og vi oppmuntrer alle til å ta ekstra godt vare på hverandre, heve takhøyden og toleransen en del hakk, og ikke minst til å fortsette å stå på med det faglige. Som Anders sier er det bare å holde motet oppe!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avduking av statue

Besøk i gruppe 3

Cricket på skolen